niedziela, 27 stycznia 2013

Akumulator to podstawa !


Przyszła zima więc trzeba skontrolować akumulator w aucie. Latem praktycznie nie zwracam uwagi na aku. bo trzyma długo i odpala za każdym razem. A zima to chyba najgorszy okres dla tego urządzenia. Ja się już nauczyłem dbać o akumulator czy to nowy czy używany to każdy zasługuje na dobre traktowanie by pewnego razu nam nie odmówił posłuszeństwa. 



Więc pierwsze co robimy to  mierzymy napięcie na klemach tak jak poniżej. Pomiar robimy na zgaszonym silniku, napięcie powinno wynosić około 12.50 V poniżej tej wartości należy doładować akumulator. Trzeba wiedzieć o tym ,że nowy akumulator ma trochę większe napięcie po pełnym naładowaniu niż używany.






Dobra jak zmierzyliśmy napięcie i jest ok to teraz mierzymy ładowanie aku przez alternator podczas pracy silnika. 



Tak jak poprzednio podpinamy mulimetr do klem + i - , napięcie powinno być w przedziale od 14 V do 14.60 V, powyżej tej wartości akumulator się gotuje i jest duże prawdopodobieństwo, że się uszkodzi i trzeba będzie go wymienić. Powodem takiego napięcia jest uszkodzony regulator napięcia znajdujący się w alternatorze lub uszkodzony kabelek " S " jest to przewód, który podłączony jest z alternatora do "+" akumulatora i mierzy napięcie naładowania. Jeżeli masz taki kabelek to go wymień napięcie powinno wrócić do prawidłowej wartości :).


Na sam koniec zostało zmierzenie poboru prądu na wyłączonym silniku. Czyli w skrócie mówiąc na postoju. Tu jest trochę inna sprawa i trzeba dobrze podłączyć mulimetr w szereg akumulatora i ustawić go na 10 Amper czyli mierzymy pobór prądu przez elektronikę samochodu by sprawdzić czy nie ma zbyt dużego poboru " radio, komputer itp. " Jeżeli pobór prądu będzie za duży to nasz akumulator będzie miał problemy z odpaleniem na drugi dzień lub w ogóle nie odpali .

Ok pokaże jak ustawić mulimetr na poniższym zdjęciu:
Jak już ustawimy mulimetr w odpowiedni sposób to należy go teraz podpiąć w szereg z jedną klemą akumulatora, ja akurat wybrałem klemę " - ". Poniżej zamieszczam zdjęcie jak to zrobić :)

OK teraz zostaje nam tylko zaobserwować jaki mamy pobór prądu. Dopuszczalnym i można powiedzieć książkowym jest pobór na poziomie 0,06 A do 0,08 A , tak jak widać na poniższym zdjęciu u mnie pobór jest na należytym poziomie :) 



Tak na koniec zdjęcie mojego mulimetra z Castoramy za 20 zł 



Jeżeli wszystko mamy w normie to możemy być dumni :)), można jeszcze profilaktycznie przed zimą wyciągnąć akumulator i naładować go prostownikiem przez jakieś 10 godzin a następnie włożyć do auta. W razie konieczności można dolać wody demineralizowanej.

To tyle jeżeli chodzi o akumulator i przygotowanie go do zimy :)

21 komentarzy:

  1. bardzo przydatne i jasno wyłożone. przydało się.

    OdpowiedzUsuń
  2. To ja dodam od siebie z praktyki:
    - warto stosować dobre ładowarki mikroprocesorowe
    - warto podladowywac przy każdej możliwej okazji co spowoduje że akumulator zamiast 3 lat wytrzyma swobodnie o dobre kilka lat dłużej
    - ładowanie stalonapieciowe jakie jest w samochodzie nigdy nie naladuje akumulatora do pełna ze względu na rsztstancje baterii tylko ładowanie IUoU lub podobne wyduszą utrzymanie pojemności baterii na właściwym poziomie dlatego punkt wyżej jest istotny

    Dzięki za artykuł krótko i na temat +1 za kabel S :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Oczywiście sprawny akumulator to faktycznie podstawa i moim zdaniem nie możemy sobie pozwolić aby nam wysiadł. Polecam także każdemu przeczytanie fajnego artykuł€ https://techunbox.pl/akumulatory-litowo-jonowe-poznaj-ich-zastosowanie w którym dokładnie opisano zastosowanie akumulatora litowo-jonowego.

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak to prawda gdyż posiadanie dobrego akumulatora pozwoli nam na swobodnie uruchomienie auta. Moim zdaniem także warto jest przeczytać na stronie http://autowizja.pl/2019/09/prostownik-co-to-takiego-i-do-czego-sluzy/ czym jest i do czego służy prostownik.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak najbardziej jeśli chcemy aby nasze auto było sprawne to faktycznie musimy mieć dobry akumulator. Tak samo ważne jest również posiadanie dobrego ubezpieczenia OC na samochód. Jak czytałam na stronie https://kioskpolis.pl/certyfikat-ubezpieczenia/ to już nawet wiem czym jest certyfikat ubezpieczenia.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ogólnie ja już teraz wiem, że warto jest mieć dobry akumulator, gdyż niedawno miałem małą awarię. Na całe szczęście pomoc drogowa https://www.pomocdrogowa.w.poznaniu.pl/ w bardzo krótkim czasie pojawiła się od mojego zgłoszenia. Dziś już wiem, że warto jest mieć do nich kontakt.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ogólnie zawsze należy starać się o to, aby nasze auto było sprawne gdyż jest to niezwykle ważna sprawa. Ja jeszcze mogę dodać, że bardzo fajnie jest zawsze mieć przy sobie numer do pomocy drogowej https://pomocdrogowa.i-koszalin.pl/ gdyż nie wiemy kiedy może okazać się on pomocny.

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jeśli tak naprawdę nasz akumulator jest sprawny to raczej nasze auto bez problemów powinno się uruchomić. W momencie gdy coś nie działa to należy wezwać pomoc drogową. Czytałam o tym również w https://eurowczasy.pl/pomoc-drogowa-to-wlasnie-tego-potrzebuje-kazdy-kierowca/ i faktycznie pomoc drogowa jest niezwykle ważna.

    OdpowiedzUsuń
  11. Tak to prawda, że jest to jeden z ważniejszych elementów w naszym aucie i moim zdaniem na pewno w przypadku jego awarii udać się do mechanika. Ja sama jeżdżę z moim autem do serwisu https://autokorbas.pl/ gdzie bez problemów sobie radzą z takimi rzeczami.

    OdpowiedzUsuń
  12. Faktycznie sam akumulator jest ważny i właśnie niestety w ostatnim czasie mój mnie zawiódł więc nie miałem jak wrócić do domu. Na całe szczęście pomoc drogowa https://pomocdrogowa.tychy.pl/ bez najmniejszego problemu zdecydowała się mi pomóc.

    OdpowiedzUsuń
  13. Oczywiście takie rzeczy są bardzo ważne, ale jak dla mnie również za każdym razem warto jest mieć namiar do pomocy drogowej. Jak mój samochód nie chciał się uruchomić to wtedy fachowcy z https://wawa-hol.pl/ bez problemów sobie z nim poradzili.

    OdpowiedzUsuń
  14. Dawno nie było takiego artykułu. Bardzo fajny wpis.

    OdpowiedzUsuń
  15. Faktycznie takie sprawy są bardzo ważne, ale moim zdaniem również dobrą praktyką jest posiadanie kontaktu do pomocy drogowej. Sama niedawno miałam okazję dzwonić do https://robex-pomocdrogowa.pl/ i wiem, że ten wybór był bardzo mądry.

    OdpowiedzUsuń
  16. Jak najbardziej ja również się z tym zgodzę i dla mnie także bardzo ważną sprawą jest to aby mieć przy sobie za każdym razem kontakt do pomocy drogowej. Ja najczęściej korzystam z usług http://www.pomocdrogowapoznan.pl/ gdyż to do tych fachowców mam największe zaufanie.

    OdpowiedzUsuń
  17. Akurat dla mnie takie rzeczy są niezrozumiałe i przede wszystkim skupiam się na tym aby zawsze mieć sprawne auto. W razie jakiś problemów wiem, że kontakt z pomocą drogową https://holowanie.i-poznan.pl/ na pewno jest bardzo dobrą opcją.

    OdpowiedzUsuń
  18. Jak najbardziej ja również się z tym zgodzę i chcę jeszcze powiedzieć, że również fajnie jest wiedzieć do kogo dzwonić w momencie awarii. W każdym razie ja wiem, ze warto polegać na ofercie pomocy drogowej https://www.pomocdrogowa.w.poznaniu.pl/oferta/ gdyż ona zawsze się sprawdza.

    OdpowiedzUsuń
  19. To prawda jest to bardzo ważny element, ale ja chcę jeszcze dodać, że również bardzo ważną sprawą jest to aby wiedzieć jak sobie poradzić z nagłą awarią. W każdym razie wiem, że wezwanie jak coś pomocy drogowej https://kuta-autoserwis.pl/ jest bardzo rozsądnym zachowaniem.

    OdpowiedzUsuń
  20. Zastanawiasz się, jak szybko i bezproblemowo sprzedać swoje auto? Rozważ skorzystanie z usług profesjonalnego skupu aut, takiego jak https://vikingskupaut.pl/. Oferują oni szybki proces transakcji, uczciwe ceny oraz możliwość sprzedaży auta w każdym stanie. Niezależnie od tego, czy twoje auto jest nowe, czy ma już swoje lata, skup aut to idealne rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń
  21. Możliwości jest naprawdę wiele więc warto się nad nimi poważnie zastanowić. Jedną z nich jest lakiernik warszawa bemowo: https://www.autogt.pl/uslugi-blacharsko-lakiernicze-w-warszawie/ . Słyszałam wiele pozytywnych opinii o tym miejscu.

    OdpowiedzUsuń